Hakatons
Hakatons ir tematisks 24 līdz 72 stundu pasākums, kura laikā studenti veido komandas, lai risinātu nozares vai sabiedrībai aktuālus izaicinājumus. Katrs hakatons ir vērsta uz stratēģiski nozīmīgām jomām, piemēram, mākslīgais intelekts, izglītības tehnoloģijas un iekšējā un ārējā drošība. Pasākuma mērķis ir veicināt starpdisciplināru sadarbību, radot jaunus konceptus, pieejas vai prototipus, kurus pēc tam var attīstīt pirmsinkubācijas programmās.
Hakatona sākumā ideju autori prezentē savas idejas, un dalībnieki veido komandas. Hakatona laikā komandām ir pieejams atbalsts no ekspertiem un mentoriem - nozares profesionāļi un akadēmiskās vides pārstāvji sniedz konsultācijas par ideju attīstību, tehnoloģisko realizāciju, lietotāju vajadzību izpēti, biznesa modeļiem un prezentēšanas prasmēm. Komandām ir pieejami arī LU OpenLab resursi prototipu izstrādei, piemēram, 3D printeri un lāzergriezējs. Pasākums noslēdzas ar ideju prezentācijām žūrijai, kas izvērtē sasniegtos rezultātus.
Studējošo ieguvumi:
- Praktiskā pieredze - Iespēja 24–72 stundu laikā radīt jaunus konceptus vai prototipus.
- Mentoru atbalsts - Piekļuve nozares profesionāļu un akadēmiskās vides pārstāvju atbalstam un konsultācijām.
- Resursi un infrastruktūra - Iespēja izmantot LU OpenLab resursus prototipu izstrādei.
- Balvas un stipendijas - Labākās komandas saņem vienreizējas stipendijas par godalgotām vietām.
- Turpmāka attīstība - Iespēja turpināt idejas attīstību pirmsinkubācijas programmā.
Hakatonus ir plānots organizēt regulāri, katru reizi fokusējoties uz atšķirīgām tematiskajām jomām. Tas veicinās studentu inovācijas potenciālu un stiprinās inovāciju ekosistēmu. Hakatona laikā identificētos risinājumus var attīstīt tālāk sadarbībā ar uzņēmumiem vai organizācijām, kas ir izvirzījuši izaicinājumus, tādējādi radot reālus sadarbības projektus un prakses iespējas.
AKTUĀLIE HAKATONI

No 2025. gada 6. oktobra līdz 7. novembrim Latvijas Nacionālajā bibliotēkā (LNB) un tiešsaistē norisināsies datu vizualizācijas mācības un hakatons. To organizē LNB sadarbībā ar Latvijas Universitātes Inovāciju un akselerācijas centru, Datu skolu un Normunda Naumaņa biedrību.
Hakatona laikā dalībnieku uzdevums būs izstrādāt interaktīvas tiešsaistes vizualizācijas (rādītāju tāfeli) kultūras mantojuma digitālo resursu satura vai lietotāju datu analīzei. Hakatona mērķis ir radīt jaunus skatījumus uz kultūras mantojuma datiem un to izmantojumu, apvienojot kultūras nozares speciālistu izpratni ar datu analītikas un vizualizācijas jomas iespējām.
Reģistrācijas saite: https://forms.gle/7XmsrLVZXsLxnv228
Reģistrācija būs atvērta līdz 30. septembrim vai līdz brīdim, kad būs sasniegts dalībnieku skaita limits.
Dalība bez maksas, hakatona uzvarētāja komanda saņems naudas balvu.
Aicināti pieteikties gan pieredzējuši datu analītiķi (īpaši Microsoft Power BI lietotāji), gan iesācēji, lai veidotu jauktas komandas, kurās pārstāvēti dalībnieki ar dažādām iemaņām un prasmēm – datu analītikas un vizualizācijas un kultūras mantojuma jomā. Iespējams pieteikties gan individuāli, gan komandām 2 līdz 6 cilvēku sastāvā.
Hakatonu pavada mācību programma, kuras gaitā pieredzējušu pasniedzēju vadībā būs iespējams apgūt iemaņas darbā ar interaktīvu datu vizualizācijas programmu Microsoft Power BI, kā arī datu vizualizācijas un analītikas pamatus.
Programma ietver:
- Praktisku darbu ar datiem un vizualizāciju rīkiem
- Power BI un citu datu vizualizācijas rīku izmantošanu datu interpretācijā
- Lekcijas un apmācības par:
- Datu kopu veidošanu un strukturēšanu
- Datu analīzes un vizualizācijas metodēm
- Labās prakses piemēriem datu komunikācijā
Pasniedzēju vidū – IT pakalpojumu uzņēmuma Emergn Latvija vadītājs un LU Digitālo pārmaiņu departamenta direktors Aldis Ērglis, Scandic Fusion datu analītikas konsultante Alīna Drazdovska, Scandic Fusion datu zinātnieks Aivis Brutāns, LNB digitālo pakalpojumu bibliotekāre Ieva Pētersone un digitālās pētniecības pakalpojumu vadītāja Anda Baklāne.
Četru nedēļu laikā paredzētas nodarbības 10 stundu apjomā, kā arī tikšanās ar komandas biedriem pēc komandu ieskatiem. Plānoto nodarbību norise paredzēta vakaros, sākot ar plkst.17.30.
Lai izveidotu vizualizācijas, dalībniekiem būs iespēja izvēlēties kādu no iepriekš sagatavotām datu kopām:
Digitālās bibliotēkas metadati (digitalizēto objektu apraksti)
Digitālās bibliotēkas lietojuma datu kopa (detalizēta vietnes lietojuma statistika)
Mākslu kritikas datu kopa 2015–2025 (datu kopa, kas veidota no Latvijas Nacionālās bibliotēkas Nacionālās bibliogrāfijas datiem)
LNB veido Digitālo bibliotēku sadarbībā ar satura partneriem un ir Latvijas nacionālās bibliogrāfijas datu veidotāja. Gan LNB bibliogrāfiskie dati, gan digitalizētie objekti un to metadati pētniekiem pēc pasūtījuma pieejami mašīnlasāmu datu kopu formātā.
Informācija datu pasūtīšanai: https://lnb.gov.lv/services/atbalsts-petniecibai/
Hakatons tiek organizēts valsts pētījumu programmas projektā “Atvērtas un FAIR principiem atbilstīgas digitālo humanitāro zinātņu ekosistēmas attīstība Latvijā”/DHELI (Nr. VPP-IZM-DH-2022/1-0002). Projektu finansē Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas valsts pētījumu programma “Digitālās humanitārās zinātnes” (2022.–2025.). Valsts pētījumu programmu administrē Latvijas Zinātnes padome.
AIZVADĪTIE HAKATONI
No 14. līdz 17. jūlijam viesu namā “Vecmuiža” norisinājās Latvijas Universitātes (LU) organizētais hakatons “CoLab: Digitalization”, kurā 28 studenti no dažādām studiju programmām apvienojās komandās, lai trīs dienu laikā izstrādātu risinājumus 27 Latvijas uzņēmumu digitalizācijas vajadzībām.
“CoLab: Digitalization” ir vairāk nekā tikai hakatons - tā ir intensīva ideju attīstības nometne, kur studenti kopā ar mentoriem un nozares ekspertiem risina reālas uzņēmumu problēmas, attīstot digitālus risinājumus no idejas līdz prototipam. Pasākums sākās 14. jūlijā Rīgā, kur studenti iepazinās ar uzņēmumu izaicinājumiem un veidoja komandas, bet turpinājās viesu namā “Vecmuiža”, kur trīs dienas notika intensīvs darbs, mentoringa sesijas, praktiskas darbnīcas un saliedēšanās aktivitātes, radot vidi gan profesionālai izaugsmei, gan draudzībai un kopā būšanai.
“Ir patiess prieks redzēt, ka jauniešu enerģija un zināšanas, apvienotas ar reāliem izaicinājumiem, spēj radīt digitālus risinājumus, kas tiešām maina uzņēmumu ikdienu. “CoLab: Digitalization” nav tikai hakatons, tas ir starta punkts nākotnes inovācijām un sadarbībai starp akadēmisko vidi un industriju,” uzsver hakatona organizatore Katrīna Buša.
Hakatona noslēgumā komandas prezentēja savus risinājumus žūrijai, kas īpaši izcēla trīs komandas – APPiņi, 3+1 un Studenti entuziasti, starp tām sadalot kopējo naudas balvu 1500 eiro apmērā par inovatīviem, pielietojamiem un detalizēti izstrādātiem digitālajiem risinājumiem.
Žūriju pārstāvēja četri eksperti – Gunita Deksne, LU Inovāciju un akselerācijas centra direktore, Maksims Inpuškins, Chili Labs mobilo lietotņu izstrādātājs, Luīze Dārta Sietiņa, TechChill COO, The Crowd līdzdibinātāja un Jurijs Jastržembskis, LU Inovāciju un akselerācijas centra Tehnoloģiju un inovāciju pārneses vadošais eksperts, kuri ar savu pieredzi un zināšanām palīdzēja izvērtēt labākos risinājumus.
Hakatona balvu nodrošina LU Inovāciju un akselerācijas centra mecenātu ziedojumi, ko administrē LU Fonds.
Studentus visa hakatona laikā atbalstīja pieci aizrautīgi un pieredzējuši mentori. Viņi uzdeva pareizos jautājumus, iedrošināja, izaicināja un palīdzēja nonākt līdz funkcionāliem risinājumiem. Liels paldies Artim Dauginam, Madarai Meierei, Luīzei Dārtai Sietiņai, Maksimam Inpuškinam un Kristapam Cīrulim par enerģiju, laiku un vērtīgajiem padomiem!
Hakatonu “CoLab: Digitalization” organizēja LU Inovāciju un akselerācijas centrs. Tā tapšanu atbalstīja Merrild, Rudy’s Kombucha, Hematogenas Vita+, Cannelle Bakery, Bella un Redbull. Īpašs paldies Latvijas Universitātes fondam, Latvijas IT klasterim un ikvienam, kurš ieguldīja savu laiku un enerģiju, lai hakatons būtu patiešām neaizmirstams!